B2B payment practices trend, United Arab Emirates 2023

Betalingsbarometer

  • Verenigde Arabische Emiraten
  • Landbouw,
  • Voeding,
  • Chemie/Farmacie

25 okt 2023

Financial challenges facing companies polled in the United Arab Emirates are highlighted by bad debts affecting 11% of all B2B invoiced sales.

The 2023 Payment Practices Barometer survey for the United Arab Emirates was conducted between the end of Q2 and the beginning of Q3 2023, and findings should therefore be viewed with this in mind.

Key takeaways from the report for the United Arab  Emirates 

Businesses face cash flow challenge amid rise in B2B trade credit risk

  • Another indicator of cashflow issues was a substantial 75% surge in the number of businesses polled, particularly in the chemicals and transport sectors, who reported waiting more than 90 days to collect payments. The average Days-Sales-Outstanding (DSO) among companies polled in the United Arab Emirates now stands at more than 100 days.
     
  • This deterioration of DSO prompted businesses in the United Arab Emirates to implement a range of measures to mitigate liquidity shortage risk. The agri-food sector opted mostly for delaying payments to their own supplies, while many companies in the transport sector looked to short-term finance to bolster resilience.

Optimism prevails despite uncertainty for the year ahead

  • A widespread mood of optimism for the year ahead was reported among companies polled in the United Arab Emirates despite some uncertainties about the global economic
    landscape. Anxiety about the pressures of domestic and international competition was
    widespread, and especially reported in the chemicals sector. 
  • Another significant worry is uncertainty about the duration of the global economic downturn, a concern felt acutely by companies in the agri-food sector, which is a central commercial hub for regional food and agriculture supply in the Middle East. The chemicals sector also reported worry about a potential future scarcity of skilled staff and
    experienced managers.


The Atradius Payment Practices Barometer is an annual survey of business-to-business (B2B) payment practices in markets across the world. Its findings can give valuable insights into the current dynamics of corporate payment behaviour in B2B trade. It can also help companies doing business, or planning to do so, in the markets polled to identify emerging future trends in the payment practices of B2B customers. 

Interested in finding out more?

For a complete overview of the 2023 survey results for the United Arab Emirates, please download the full report available in the related documents section below. The Statistical Appendix to the regional report is also available for download in the section below.

All content on this page is subject to our Disclaimer, available here.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.