8 tips voor een goed ondernemingsplan

Het overgrote deel van de starters bestaat helaas na twee jaar niet meer. De meest voorkomende reden hiervan is een slechte voorbereiding.

Veel starters beginnen en zien wel waar het schip strand. Met een adequaat ondernemingsplan vergroot u de kans dat uw startende onderneming wél lange termijn succes behaald. Een bedrijfsplan maken geeft u als ondernemer waardevol inzicht. Hiermee creëert u uw eigen leidraad – waarmee u de startfase succesvol ontgroeid. In dit artikel vindt u acht tips die u direct in kunt zetten om uw eigen ondernemingsplan te maken.
 

Wat zet ik in mijn ondernemingsplan?

In een goed ondernemersplan dienen in ieder geval de onderstaande punten voor te komen. Door de onderstaande handvatten te gebruiken om uw eigen bedrijfsplan te maken, weet u zeker dat u een adequaat plan maakt.

 

1. De toegevoegde waarde

Wat gaat u precies doen en welke toegevoegde waarde levert u daarmee aan uw klanten? Probeer het antwoord op deze vraag te formuleren in één duidelijke zin. Hier komt u tot de kern van uw onderneming. Deze kernzin kunt u ook later gebruiken om in één regel helder te maken wat uw onderneming doet. Bijvoorbeeld voor op uw website. Beschrijf in dit onderdeel ook wat u onderscheidend maakt ten opzichte van uw concurrenten. Waarom dienen uw toekomstige klanten voor u te kiezen en niet voor de concurrent?

 

2. Uw doelgroep

Wie zijn uw potentiële klanten? Probeer uw doelgroep indien mogelijk te segmenteren en gedetailleerd te beschrijven. Dit helpt u in een latere fase, wanneer u met marketing aan de slag gaat. Hoe gedetailleerder uw antwoord op deze vraag, hoe gerichter u ook de boodschap kunt maken richting deze potentiële klanten. Daarnaast kunt u met het formuleren van de doelgroep bepalen hoe en waar u deze het beste kunt bereiken.

 

3. Uw marktgrootte

Wat is uw marktpotentieel? Dit geeft een goed inzicht in de kansen en bedreigingen die er voor uw op te starten onderneming zijn. Daarmee wordt ook helder of uw onderneming bestaansrecht heeft.

 

4. De concurrentie

Wie zijn uw grootste concurrenten? Hier brengt u de belangrijkste concurrenten in beeld. Geef een gedetailleerde beschrijving. Wat is hun aanpak en op wie richten zij zich? Dit kunt u goed gebruiken als best practice, maar ook om een onderscheidende aanpak te creëren.

 

5. Uw product/dienst

Wat is uw product of dienst – en hoe gaat u deze verlenen? Geef hier exact weer wat uw product of dienst is. Beschrijf hierin ook hoe u te werk gaat. Hoe gaat u de dienst verlenen? Hoe gaat u het product produceren of importeren? Hoe breed of smal wordt uw assortiment?

 

6. Verdienmodel

Hoe ziet u verdienmodel eruit? Wat is uw toegevoegde waarde waard? En hoe gaat u dat doorberekenen aan uw klant zodat er een rendabel verdienmodel uitkomt?

 

7. Hoe vertaal ik mijn plan naar een realistische prognose?

Dit onderdeel van het ondernemingsplan, het financieel plan, is lastiger voor menig ondernemer. Het beantwoorden van deze vraag is echter essentieel, omdat dit u het meest waardevolle inzicht geeft. Namelijk of uw plannen een rendabele onderneming tot gevolg hebben.

In dit deel komt ook de liquiditeitsprognose terug. Heel simpel gezegd geeft dit aan hoe het verloop op uw bankrekening gaat zijn. Wat moet u eerst betalen, alvorens er omzet op uw rekening binnenkomt? De liquiditeitsprognose geeft ook het belang van een strak debiteurenbeheer aan. Want wat gebeurt er met uw bankrekening, wanneer uw debiteuren te laat betalen? Is die reserve er op uw bankrekening, of heeft u dan een rekening courant krediet van de bank nodig?

 

8. Verzekeringen

Welke risico’s spelen er straks binnen uw onderneming? En hoe wenst u deze af te dekken?

Wanneer u met debiteuren te maken krijgt, dan speelt het debiteurenrisico in dit onderdeel van uw ondernemingsplan een grote rol. Deze kunt u bijvoorbeeld afdekken met mkbZeker van Atradius.

 

Gerelateerde content

Beperk het debiteurenrisico

Als ondernemer zijn er verschillende risico’s waar u rekening mee dient te houden. Want wat gebeurt er als u arbeidsongeschikt raakt of bij een derde schade aanricht?

Dubieuze debiteuren grote groeivertragers

Nagenoeg iedere ondernemer ambieert groei. En met ambitie komt risico. Dit weet elke ondernemer. Die risico’s kunnen echter vanuit onverwachte hoek komen.

Incassokosten berekenen

Wanneer u zakendoet met particulieren, dan heeft u er zeker mee te maken: incassozaken. Particulieren genieten vanuit de wet bescherming tijdens het zaken doen met bedrijven.