Extra risicovolle debiteur? Bijzonder Beheer helpt
Heeft u een afnemer die er financieel steeds slechter voor staat en u daarom niet betaalt? Dan komt onze afdeling bijzonder beheer in beeld.
Interne organisatie
Onder onze divisie Risk Services vallen meerdere afdelingen, waaronder Underwriting (algemene risicoacceptatie), Key-Account Underwriting (KAU) en Special Risk Management (SRM, in het Nederlands Bijzonder Beheer).
De afdeling Underwriting beoordeelt debiteuren op hun kredietwaardigheid en behandelt dekkingsaanvragen. Is er bij een debiteur sprake van bijvoorbeeld aanhoudende verliezen, een negatieve kasstroom, liquiditeitsproblemen of betalingsachterstanden, dan wordt de debiteur als een verhoogd risico aangemerkt en overgedragen aan Bijzonder Beheer.
Wat doet Bijzonder Beheer?
De belangrijkste doelstelling is het beheren en beheersen van risico’s bij de grotere dossiers. Zo hopen we schade en faillissementen te voorkomen. Onze uitdaging ligt erin om ook in moeilijke situaties te blijven verzekeren en om u als klant bij te staan bij het afbouwen en innen van uw vorderingen. Bent u benieuwd naar een casestudy van Macintosch Retail Group?
Onze aanpak
Allereerst hebben we frequent contact met de noodlijdende debiteur, om samen te bekijken hoe we het bedrijf door de moeilijke tijd heen kunnen loodsen. We onderzoeken daarnaast ook of andere stakeholders, zoals banken en aandeelhouders, kunnen bijdragen aan het herstel. Als gesprekspartner staan we sterk: dankzij onze prominente marktpositie zitten we vaak namens een groot aantal toeleveranciers aan tafel.
Om de cijfers te begrijpen zijn wij geïnteresseerd in het verhaal achter het bedrijf en zo in kaart te brengen hoe en op welke termijn het bedrijf in kwestie denkt de problemen op te lossen. We vergaren informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen onder andere over de huidige en in de toekomst benodigde financiering. Wij toetsen aan de hand van gerealiseerde resultaten, gepresenteerde plannen en budgetten onze betrokkenheid en waar nodig ondernemen wij actie.
Wat betekent dit voor u?
- Atradius ontzorgt, want we houden uw debiteur nauwlettend in de gaten.
- We spreken met het management van de debiteur af dat we periodiek (per kwartaal of soms zelfs per maand) de cijfers te zien krijgen.
- Door goede afspraken te maken, proberen we zo lang mogelijk ‘aan boord te blijven’. Pas als dat niet lukt, gaan we de verzekering afbouwen en komt het tot een minnelijke of juridische incasso. Hierbij werken we regelmatig samen met Atradius Collections.
- Mocht het onverhoopt toch misgaan met uw debiteur, dan staat Bijzonder Beheer u bij in het uitwinnen van eventuele zekerheden, eigendomsvoorbehoud en/of recht van reclame.
Meer weten?
Neem contact op met Customer Service op via: 020-5533355 of email naar
customerservice.nl@atradius.com