Market Monitor - Duurzame consumptiegoederen Duitsland

Market Monitor

  • Duitsland
  • Duurzame consumptiegoederen

31 mrt 2016

Voor 2016 verwacht men dat de verkoop opnieuw boven de EUR 32 miljard zal uitkomen. De textielverkoop nivelleerde echter in 2015, vergeleken met 2014.

  • Binnenlandse vraag blijft naar verwachting groot in 2016
  • Kleine spelers kunnen moeilijk op tegen marktleiders en e-commerce
  • Geen negatieve trends op het vlak van betalingsachterstanden en insolvabiliteit

 

 

MarketMonitor Overzicht DE

 

Volgens het Duitse Bureau voor de Statistiek steeg de omzet van de non-food detailhandel met 3,0% op jaarbasis in 2015; voor 2016 wordt een verdere groei verwacht. De Duitse detailhandel in duurzame consumptiegoederen profiteert van de solide economische prestaties van het land. Verwacht wordt dat de particuliere consumptie met 2,2% zal stijgen in 2016, tegenover 1,9% in 2015.

Volgens onderzoeksinstituut GfK steeg de verkoop van grote elektrische huishoudelijke apparaten met 4,4%, tot EUR 8,7 miljard in 2015, terwijl de verkoop van kleine elektrische huishoudelijke apparaten zelfs met 9,9% steeg tot EUR 4,2 miljard. GfK verwacht dat de verkoop van die producten zal blijven groeien in 2016, dankzij de lage inflatie, de brandstofprijzen en de solide arbeidsmarkt.

Wat de meubelsector betreft, noteerde de BVDM (de Duitse vereniging van meubelfabrikanten) een omzetstijging van meer dan 4% in 2015, tot EUR 32,6 miljard. Voor 2016 verwacht men dat de verkoop opnieuw boven de EUR 32 miljard zal uitkomen. De textielverkoop nivelleerde echter in 2015, vergeleken met 2014.

In alle segmenten van de Duitse detailhandel voor duurzame consumptiegoederen is nog altijd een concentratieproces aan de gang; enkele grote winkelketens genereren het merendeel van de omzet. Kleine en middelgrote retailers kunnen dan ook moeilijk op tegen de snelgroeiende marktleiders. Tegelijkertijd kampen ze met de bijkomende druk dan online retailers. Toetreden tot een grote aankooporganisatie is de beste manier voor kleine retailers om op deze zeer competitieve markt te kunnen overleven.

 

MarketMonitor detailhandel DE

 

De betalingstermijnen bij de detailhandel in duurzame consumptiegoederen liggen nog altijd tussen de 30 en 120 dagen – en soms nog langer – naargelang de marktmacht van afzonderlijke retailers. Over het algemeen schommelen ze echter tussen de 30 en 60 dagen.

Tot dusver bleef het betalingsgedrag in de Duitse sector van de duurzame consumptiegoederen goed en stabiel. Gezien de positieve algemene vooruitzichten voor alle deelsectoren, verwachten we geen grote veranderingen. De insolvabiliteit in de sector is laag en er wordt in 2016 geen stijging verwacht.

We beschouwen de detailhandel in duurzame consumptiegoederen nog altijd als een sector met een gemiddeld risico. Ondanks de aanhoudende groei van de verkoop houden we de prestaties van kleine spelers nauwlettender in het oog, Die worden doorgaans meer blootgesteld aan risico’s vanwege de buitengewone marktmacht van grote spelers. We zijn ook voorzichtiger bij segmenten die van de weersomstandigheden afhankelijk zijn, zoals de detailhandel in kleding en vrijetijdsartikelen.

We houden de groeiende concurrentie tussen online en fysieke winkels nauwlettend in het oog. Als gevolg van de prijstransparantie, die online retailers aan consumenten bieden, blijven de marges in de hele waardeketen onder druk staan.

In segmenten met een gestaag groeiend aandeel e-commerce (consumentenelektronica, elektrische huishoudtoestellen, kleding) proberen we tussentijdse cijfers te verkrijgen, zodat we voortdurend kunnen nagaan of debiteuren hun marge voldoende groot kunnen houden.

 

MarketMonitor duurzame goederen DE

 

Wanneer bedrijven hun gestegen kosten niet kunnen doorberekenen aan klanten/consumenten of deze niet kunnen compenseren met besparingen elders, kunnen ze om langere betalingstermijnen vragen. We volgen het betalingsgedrag in alle sectoren op de voet en brengen onze cliënten onmiddellijk op de hoogte van elke achteruitgang.

Pas opgerichte bedrijven dekken we niet in hun eerste boekjaar, tenzij ze lid zijn van een bekende groep of een afsplitsing van een gevestigde onderneming zijn.

 

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.