Landenrapport Maleisië 2017

Landenrapport

  • Maleisië
  • Landbouw,
  • Automotive/Transport,
  • Chemie/Farmacie,
  • Bouw,
  • Duurzame consumptiegoederen,
  • Electronica/ICT,
  • Financiële diensten,
  • Voeding,
  • Machines/Engineering,
  • Metaal,
  • Papier,
  • Diensten,
  • Staal,
  • Textiel

31 jan 2017

Maleisië landenrapport 2017 - Overview
Maleisië landenrapport 2017 - Vooruitzichten

Politieke situatie

Staatshoofd: Koning Muhammad V (sinds december 2016); de koning vervult voornamelijk een ceremoniële rol

Regeringsleider: Premier Muhammad Najib bin Abdul Razak (sinds april 2009)

Regeringsvorm: De Nationale Organisatie van Verenigde Maleiers (UMNO) is de
leidende partij in een coalitie van 13 partijen die een regering van National Front vormt (Barisan Nasional, BN).

Bevolking: 31,7 miljoen

Premier betrokken bij corruptieschandaal

De Maleisische bevolking is een etnische en religieuze mengeling van islamitische Maleiers (50%), boeddhistische Chinezen (24%), hindoeïstische Indiërs (7%) en inheemse stammen (11%). Ondanks het feit dat zij een meerderheid vormen, bezitten de Maleiers slechts 19% van de rijkdom. Raciale spanningen waren steeds onderhuids aanwezig, maar zijn in meer dan 40 jaar niet tot uitbarsting gekomen, in hoofdzaak dankzij een beleid van positieve acties ten gunste van de etnische Maleiers. Dit beleid heeft de Chinese en Indiase minderheden echter gehinderd in hun sociale en economische vooruitgang. De voortzetting van dit zogeheten pro-bumiputrabeleid of de mogelijke beperking ervan is een van de belangrijkste politieke kwesties.

De Barisan Nasional (BN) coalitie geleid door de Nationale Organisatie van Verenigde Maleiers (UMNO) is aan de macht sinds de onafhankelijkheid in 1957. Ondanks groeiende verkiezingssuccessen voor de oppositiepartijen blijft de UMNO stevig in het zadel zitten.

Maar de politieke spanningen zijn toegenomen sinds premier Najib Razak beschuldigd werd van corruptie: overheidsinspecteurs hadden ontdekt dat bijna 700 miljoen Amerikaanse dollar van staatsbeleggingsfondsen op de bankrekening van de premier werd gestort. Mensen kwamen op straat om te betogen tegen corruptie en enkele ministers werden ontslagen, waardoor een ernstige ruzie binnen de regering en de UMNO werd blootgelegd.

Economische situatie

Ongunstige externe factoren blijven bbp-groei aantasten

Maleisië landenrapport 2017 - BBP

De economische groei van Maleisië vertraagde in 2016 door lagere olieprijzen en een afgenomen Chinese vraag. Beide factoren zullen de bbp-groei ook in 2017 beïnvloeden, hoewel de export naar verwachting weer licht zal stijgen. Particuliere consumptie en investeringen zijn de drijvende krachten voor economische groei. Hoewel de uitvoer van olie en gas belangrijk is voor de Maleisische economie, vormen hun lage prijzen geen risico voor de groeivooruitzichten op lange termijn. De economie is gediversifieerd, en terwijl de uitvoer van olie en gas ongeveer 22% van de totale export vertegenwoordigt, zijn machines en transportmaterieel goed voor 45%. Het grootste gevaar is een harde landing van de Chinese economie als belangrijke exportbestemming.

Een voorzichtig fiscaal beleid heeft de gevolgen van de lage olie- en gasprijzen beperkt, door de belastinginkomsten te verhogen en brandstof- en suikersubsidies te schrappen. Dat gezegd zijnde, zal de doelstelling om in 2020 een begroting in evenwicht te hebben wellicht later gehaald worden.

Maleisië landenrapport 2017 - RPC

Maleisië heeft een goed ontwikkelde financiële sector, met goed gekapitaliseerde banken, een goede kredietkwaliteit en weinig niet-rendabele  leningen (ongeveer 1%). De hoge particuliere schuldenlast vormt echter een risicofactor, die een probleem kan worden als de rentevoet sterk stijgt. Verwacht wordt dat de Maleisische ringgit, in het licht van een strakker Amerikaans monetair beleid, verder aan waarde zal verliezen in 2017. Door zijn relatief hoge schuld in buitenlandse valuta is Maleisië gevoelig voor een dalend beleggerssentiment in opkomende markten. Hoewel het financiële schandaal rond premier Najib het algemene beleid en het consumentenvertrouwen kan aantasten, zullen de gevolgen voor de politieke stabiliteit beperkt blijven, zelfs als de premier gedwongen wordt op te stappen.

Disclaimer

Elke publicatie die beschikbaar is op of vanaf onze websites, zoals, maar niet beperkt tot webpagina's, rapporten, artikelen, publicaties, tips en nuttige content, blogs, infographics, video's (hierna ‘Publicatie’) wordt louter ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als beleggingsadvies, juridisch advies of enige aanbeveling aan de lezer(s) met betrekking tot specifieke transacties, investeringen of strategieën. Lezers zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van commerciële en andere beslissingen omtrent de verstrekte informatie. Hoewel Atradius al het noodzakelijke heeft gedaan om te verzekeren dat de informatie in enige Publicatie verkregen is van betrouwbare bronnen, kan Atradius niet verantwoordelijk gesteld worden voor fouten of omissies, of voor de resultaten verkregen door gebruik van deze informatie. Alle informatie in enige Publicatie wordt gegeven ‘zoals ze is’, zonder garantie op volledigheid, accuraatheid, tijdsgebondenheid, of op de resultaten verkregen door gebruik van de publicatie, en zonder garantie van enige soort, uitdrukkelijk of geïmpliceerd. In geen geval zal Atradius, haar gerelateerde partners of corporaties, of de partners, agenten of werknemers hiervan verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor enige genomen beslissing of actie die zij zouden nemen op basis van de in enige Publicatie verstrekte informatie, of voor enig verlies van kansen, winstderving, productieverlies, omzetverlies of gevolgschade, speciale of soortgelijke schade van welke aard dan ook, zelfs wanneer de lezer in kennis is gesteld van de mogelijkheid van dergelijke verliezen of schade.