Verder kijken dan de verkoopcijfers
In 2017 steeg de verkoop op de meeste retailmarkten voor duurzame consumptiegoederen; in veel landen die in deze uitgave van de Market Monitor aan bod komen, zou de omzet verder groeien. Dat gezegd zijnde blijven de marges krap of krimpen ze zelfs verder voor tal van kleine en middelgrote retailers. De druk van online retailers op de traditionele winkels neemt nog toe, doordat de online verkoop sneller blijft groeien dan die van fysieke winkels.
Het zakelijke succes en de veerkracht van retailers van duurzame consumptiegoederen hangen steeds meer af van hun vermogen om nieuwe strategieën toe te passen, bv. hun online activiteiten opbouwen en uitbreiden en/of bijkomende diensten aanbieden. Dit vergt niet alleen de bereidheid om te veranderen, maar ook financiële investeringen. Het valt te bezien of veel van de kleine retailers het nodige in huis hebben om hun bedrijf aan te passen om competitief te blijven.
In 2018 zou het aantal insolventies in de retailsector van de duurzame consumptiegoederen niet dalen op de meeste markten, terwijl in sommige landen zelfs een stijging wordt verwacht. Door het zeer competitieve en volatiele klimaat in de sector kunnen plotse en onverwachte wanbetalingen, zelfs van grote spelers, niet worden uitgesloten, met meer kredietrisico’s tot gevolg. Daarom is onze rating voor de sectorprestaties op de meeste markten “Redelijk” en niet “Goed”, ondanks de aanhoudende groei van de verkoop.