Zo ontmaskert u een fraudeur

Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie.

In dit blog geven we tips om inkoopfraude te herkennen.

  • Vormen van fraude

  • Indicatoren van fraude

  • Drie tips om fraude te voorkomen

  • Soms lijkt het verdacht, maar…

Vormen van fraude

Fraude kan op verschillende manieren gepleegd worden. Wij bespreken de twee veelvuldig voorkomende vormen van fraude:

  • Een fraudeur bestelt in een korte tijd veel goederen en laat alles afleveren in een gehuurde loods of algemene marktplaats. De goederen worden direct opgehaald en doorverkocht. De fraudeur verdwijnt met de noorderzon en laat een leeg bedrijf achter zonder veel waarde.

  • Een fraudeur pretendeert werknemer te zijn van een bestaand en betrouwbaar bedrijf. Hij plaatst een bestelling en geeft opdracht de goederen op een specifiek adres af te leveren. De fraudeur haalt de goederen daar snel weg. Het bedrijf waar hij zogenaamd werkt, heeft niets besteld of ontvangen, maar krijgt wel de facturen toegestuurd.

Helaas is het ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk om een fraudeur altijd voor te blijven. En zelfs als u gebruikt maakt van informatierapporten staat er natuurlijk nooit expliciet: pas op, fraudeur. Het is wel mogelijk om aan de hand van informatie een beeld te vormen of een onderneming wellicht te kwader trouw is.

Indicatoren van fraude

Enkele voorbeelden die een indicatie van fraude kunnen geven: antecedenten van bestuurders, diverse veranderingen van directieleden, een opvallend rooskleurige financiële positie, het gebruik van ‘vreemd’ briefpapier, opmerkelijk veel mobiele telefoonnummers of bijvoorbeeld een zeer recente oprichtingsdatum. Natuurlijk zijn dit niet de enige aanwijzingen. Bovendien is er bij fraude vaak een combinatie van factoren, en dan moeten de alarmbellen toch wel gaan rinkelen.

Drie tips om fraude te voorkomen

1. Luister naar anderen
Neem contact op met andere leveranciers. Zij hebben wellicht al ervaringen met de afnemer en kunnen aangeven of er slechte bedoelingen zijn.

2. Wees alert op verdacht gedrag
Een fraudeur kan zich verraden door niet of niet goed over de prijs te onderhandelen, niet over de juiste faciliteiten te beschikken (zoals koelinstallaties) of totaal onbekend te zijn in de branche. Beschouw het als een alarmsignaal als er geen vaste telefoonnummers zijn, als het briefpapier er vreemd of anders uitziet dan normaal, of wanneer het afleveradres afwijkt van het hoofdadres.

3. Dubbelcheck
Controleer de betrouwbaarheid van een debiteur. Check eventueel de KvK-gegevens, of gebruik een informatierapport, zodat u weet met welke onderneming u zaken doet.

Faillissementsfraude

Bovenstaande zaken zijn met name gericht op inkoopfraude. Naast deze vorm komt faillissementsfraude ook vaak voor. Hier is als ondernemer echter veel moeilijker mee om te gaan, omdat u in veel gevallen niet kunt anticiperen op een vooropgezet faillissement. 

Soms lijkt het verdacht, maar…

Tot slot willen we benadrukken dat er soms meerdere ‘verdachte’ factoren aanwezig zijn, zonder dat het om fraude gaat. Zorg dat u ervan bewust bent dat dit kán voorkomen, bijvoorbeeld bij startende ondernemers. Zij hebben misschien nog niet alles optimaal geregeld en het zou jammer zijn wanneer u nieuwe potentiële klanten de deur wijst en hierdoor extra omzet misloopt. Want dat zou een gemiste kans zijn…

Loop geen risico en kies voor zekerheid

Een kredietverzekering beschermt uw onderneming tegen schade die u oploopt door onbetaalde facturen. Uw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee u een stabiele relatie heeft opgebouwd. Met een kredietverzekering krijgt u alsnog uw geld als uw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kunt u zich focussen op dat waar u als ondernemer het beste in bent.

Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Graag geven wij u inzicht in uw verzekerbare risico's en gaan we voor u op zoek naar de best passende oplossingen voor uw bedrijf. Want iedere onderneming is tenslotte uniek.

 

Gerelateerde content

9 rode vlaggen bij het herkennen van fraude

Als ondernemer kan het voorkomen dat u helaas een keer te maken krijgt met non-betalers. Soms blijkt het dat de klant nooit van plan was om te betalen.

Coronacrisis: Bescherm uw bedrijf tegen wanbetaling

De coronapandemie laat diepe sporen na in onze samenleving en het bedrijfsleven wordt hard getroffen.

9 tips tegen identiteitsfraude

Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt?