4 tips om nieuwe klanten te werven

Het succes van jouw onderneming begint met een goed idee en de ambitie om er iets van te maken.

De volgende stap als starter is het vinden van jouw doelgroep en hoe deze groep zover krijgen om met jou zaken te doen. Een onderneming valt of staat in de eerste jaren vaak met het aantal opdrachtgevers. 

Dé formule voor gegarandeerd succes bestaat niet. Wel kunnen we je enkele handige tips geven om jouw eerste klanten te werven.

1. Focus niet alleen op de voorstanders

Bij het presenteren van jouw product of dienst is het verstandig om meer te focussen op de mensen met kritiek dan de mensen die jouw idee geweldig vinden. Stel je voor: 9 van de 10 aanwezigen vinden jouw idee fantastisch. Je bent al snel geneigd om een gat in de lucht te springen. Maar die ene ‘negatieveling’ is van groot belang. Deze persoon kan de voorstanders namelijk met enkele rake opmerkingen snel overtuigen van de eventuele zwakke kanten van jouw product of dienst.

Laat je niet afschrikken door sceptici. Veel baanbrekende producten en diensten hebben bergen weerstand doorstaan. Volg je gevoel, neem de kritiek ter harte en voer eventuele aanpassingen door. Zo verbeter je jouw idee alleen maar. Focus daarom altijd meer op een ‘nee’ dan op een ‘ja’.

2. Gepassioneerde klanten en nichepubliek zijn van kapitaal belang

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Bij het uitbouwen van jouw klantenbestand blijft dit van groot belang. Begin klein. Zorg voor een beperkte basis van geëngageerde klanten en check geregeld wat ze van jouw product of dienst vinden. Vergeet je duizendste klant. Een kleine groep klanten die fan zijn van jouw product of dienst én het promoot bij vrienden en familie, dat is wat je nodig hebt.

Het is heel verleidelijk om in te spelen op een algemene behoefte, maar een nichemarkt met hoge nood aan specifieke producten of diensten biedt meer opportuniteiten. Kijk naar websites als Yelp en Craigslist, deze zijn ook lokaal begonnen om pas veel later de internationale markt te veroveren.

3. Eerst aftasten, dan verkopen

Om zeker te zijn dat iemand jouw product of dienst wilt kopen, staat je maar één ding te doen: het op de markt brengen. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Soms heb je meer tijd en geld nodig maar wil je wel weten hoe het zit met de vraag naar jouw producten.

Wat kan je dan doen? Een mogelijkheid is het opzetten van een website met alle informatie over jouw product of dienst, aangevuld met interessante en leuke content. Zet de website online en zorg dat je bezoekers krijgt (via een advertentie bijvoorbeeld). Door op te volgen hoeveel bezoekers geëngageerd en geïnteresseerd zijn, kan je een schatting maken van de vraag naar jouw product of dienst. Als een derde van de websitebezoekers lang op een pagina zit en de tijd neemt om jouw content te lezen, dan kan je er van uitgaan dat jouw product of dienst aanslaat. Gaat het om slechts 10% van de websitebezoekers, werk dan nog wat verder aan jouw product of dienst voordat je het op de markt brengt.

4. De waarde van ‘gratis’

Een bewezen manier om de interesse in jouw product of dienst in te schatten, is door het gratis weg te geven. In het beste geval creëer je een buzz: mensen praten over wat je te bieden hebt. Je hebt op deze manier meteen een goede indicatie hoe groot de vraag voor een betalende versie zal zijn.

Er zijn ook uitzonderingen. Gratis heeft soms ook een negatieve bijklank. Het kan de indruk wekken dat jouw product of dienst niet goed genoeg is om voor te betalen. Of dat er iets schort aan de kwaliteit. Toch stellen we in het algemeen dat wanneer je jouw product of dienst niet gratis kwijtraakt, er een grote kans is dat je met een structureel en grondig probleem zit.

Als alles goed gaat, heb je al snel de eerste klanten binnen. Maar wat als één van die klanten een wanbetaler blijkt te zijn? Dan kan dit impact hebben op jouw cashflow

Bescherm jouw onderneming

Een kredietverzekering beschermt jouw onderneming tegen schade die je oploopt door onbetaalde facturen. Jouw klant kan bijvoorbeeld failliet gaan, of zich financieel amper boven water houden. Onbetaalde facturen komen niet alleen voor bij onbekende of nieuwe klanten, bijna 50 procent van alle non-betalingen ontstaan bij afnemers waarmee je een stabiele relatie hebt opgebouwd. Met een kredietverzekering krijg je alsnog je geld als jouw klant niet in staat is om te betalen. Zo wordt ondernemen ineens een heel stuk aantrekkelijker en kan jij je focussen op dat waar je als ondernemer het beste in bent.

Wil je meer informatie over hoe een kredietverzekering jouw bedrijf kan helpen?

Wij helpen je graag verder