Home Publicaties Atradius Betalingsbarometer Betalingsbarometer zomer '11

Atradius Betalingsbarometer zomer 2011

Zakendoen met opkomende markten in 2011

alt

 

Samenvatting en conclusie

Het volledige onderzoek is uitgevoerd in het voorjaar van 2011. Op dat moment was de dreiging van de recessie nog volop aanwezig in de Europese economie. Italië en het Verenigd Koninkrijk hebben voor ogen dat de snelste weg naar herstel de handel met de opkomende markten is. 42% van de onderzochte bedrijven in de EU verwachtte handel te drijven met minstens een van de 19 snel groeiende opkomende markten dit jaar. Echter, Nederlandse respondenten hadden een lagere verwachting dan hun collega's elders in de EU.  

Is uw bedrijf van plan om in 2011 zaken te doen met de volgende opkomende markten?

*Voor het doel van ons onderzoek is alleen gekeken naar de volgende opkomende markten:
Europa: Tsjechië, Hongarije, Polen, Rusland, Turkije
Azië, Pacific: China, India, Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Zuid-Korea, Taiwan, Thailand, Vietnam
Midden-Oosten:
de Verenigde Arabische Emiraten
Afrika: Zuid-Afrika
Amerika: Brazilë, Chili, Mexico

 

Steekproef: alle onderzochte bedrijven
Bron: Atradius Betalingsbarometer - Aanvulling bij 9e editie - Zakendoen met opkomende markten in 2011

Niet verrassend werd export genoemd als de meest verwachte manier van zakendoen met opkomende markten. Ongeveer een kwart van de respondenten gaf aan te gaan importeren vanuit een of meer opkomende markten. Dit gold ook voor een handelsrelatie op basis van een joint ventures of strategische samenwerking. 

China werd wederom genoemd als meest belangrijke opkomende markt in 2011. Daarna werden Rusland, Polen en Tsjechië genoemd. Blijkbaar speelt geografische afstand voor de Europese ondernemer toch een belangrijke rol bij het bepalen van de strategie.  

atradpdf.gif Lees meer over de aanvulling op de Betalingsbarometer over zakendoen met opkomende markten

Datum: Juli 2011

 

 

 

Bel mij terug

Wanneer u teruggebeld wilt worden door een van onze medewerkers, klik hier

 

Uw reactie

Wij ontvangen graag uw reactie op onze onderzoeken en publicaties. Als u een voorstel heeft ter verbetering of andere feedback, stuur dan een e-mail.